Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از مسدودسازی تلگرام و کوچ مخاطبان به انواع پیام‌رسان‌های داخلی، دولت به فکر حمایت و ارتقاء پیام‌رسان‌های داخلی افتاد. همچنین مدیران و دست‌اندرکاران این پیام‌رسان‌ها با تلاش بی‌وفقه در حال ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی خود به مردم هستند. ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، بعد از مسدودسازی تلگرام و کوچ مخاطبان به انواع پیام‌رسان‌های داخلی، دولت به فکر حمایت و ارتقاء پیام‌رسان‌های داخلی افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مدیران و دست‌اندرکاران این پیام‌رسان‌ها با تلاش بی‌وفقه در حال ارتقاء کیفیت خدمات‌رسانی خود به مردم هستند. در این رابطه با آقای محسن غفاری، مدیر پیام رسان ایتا به گفت‌وگو پرداختیم.

پیام‌رسان ایتا در بدو ورود شبیه به تلگرام است. این مسأله آگاهانه بوده است؟
بالاخره ذائقه ایرانی مدت‌ها با این پیام‌رسان هماهنگ شده است. بالطبع کوچ از یک ذائقه به ذائقه دیگر برای مخاطب سخت است. نمی‌شود گفت که جنبه منفی است چون دیگران استراتژی ما را موفق دیدند و در نتیجه دنبال کردند. با توجه به استقبال خوبی که از پیام‌رسان ما شد سایر پیام‌رسان‌ها نیز سعی کردند ظاهرشان را مثل تلگرام کنند.

در حال حاضر توانایی جذب چه تعداد کاربر را دارید؟
در حال حاضر حدود دو میلیون کاربر داریم. البته مقداری کاربر ریزشی داشته‌ایم. در کافه بازار حدود یک میلیون و 700 هزار نفر از کاربرانمان فعال‌اند. ظرفیت ما در حال حاضر با ارتقایی که در این زمینه داده‌ایم تا پنج میلیون نفر است. اگر باز هم استقبال شود و از پنج میلیون مخاطب فراتر رویم سیستم سخت‌افزاری خود را ارتقاء می‌دهیم. ارتقاء در این زمینه هزینه زیادی دارد و شرکتی خصوصی مثل ما نمی‌تواند ریسک کند و بعد با عدم نتیجه مواجه شود.
سیاست ما این است که به نسبت اقبال مخاطب زیرساخت سخت‌افزاری خود را بالا ببریم. تاکنون بر اساس اقبال مخاطبان، دو مرحله این ارتقاء را داشته‌ایم. همچنین سعی در جذب بودجه داریم. ساخت پیام‌رسان به این سادگی‌ها نیست که با زدن یک شاسی محقق شود. بلکه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری متعدد دارد و حتی سیستم‌های کشور باید برای این مسأله ارتقاء پیدا کند که با همکاری و تعامل این نتیجه محقق خواهد شد. تولد پیام‌رسان در ایران به عقیده من از دی‌ماه سال گذشته که تلگرام مسدود شد اتفاق افتاد.  آن زمان بود که به فکر افتادیم که این همه مخاطب را در چه پیام‌رسانی باید پشتیبانی کنیم. عمر پیام‌رسان‌های ایرانی بیش از پنج ماه نیست. به استثنا سروش و برخی دیگر که حدود دوسال پیش ایجاد شدند اما تجربه میلیونی و تراکنش فعلی را نداشتند.

سرعت کم و کندی پیام‌رسان شما بخشی از نارضایتی‌ها را شکل داده. آیا در آینده این مشکل کندی حل خواهد شد؟
تلگرام هم در اوایل بسیار کند بود و دلیلش این بود که تلگرام می‌توانست فایل را جا‌به‌جا کند اما واتس آپ نمی‌توانست.
من به همین دلیل تلگرام را نصب کردم تا بتوانم فایل‌هایم را برای دیگران ارسال کنم. اما به قدری کند بود که آن را پاک کردم. بالاخره تلگرام چهار الی پنج سال از مردم ایران تجربه کسب کرده و روز به روز خودش را ارتقا داده و قابلیت‌های مختلفی را اضافه کرده است.
الان که می‌خواهیم به پیام‌رسان داخلی روی بیاوریم با توجه به مشکلات زیرساختی و عدم تجربه در این زمینه بالطبع این گونه اتفاقات طبیعی است و نیازمند صبر است چه در مردم و چه در مسوولان و رسانه‌ها.
اگر واقعاً قرار است یک تکنولوژی بومی شود کار سختی داریم مثل انرژی هسته‌ای. به‌ویژه که تکنولوژی پیام‌رسان بسیار پیشرفته است و اگر راحت بود تا الان همه پیام‌رسان تولید می‌کردند و ده‌ها میلیون نفر را پوشش می‌دادند.
الان در عرصه بین‌الملل پیام‌رسان‌ها به فروش می‌رسند و هنگام فروش می‌گویند مثلاً این پیام‌رسان یک میلیون یا پنج میلیون نفر را پشتیبانی می‌کند و نه بیشتر آن هم در قبال هزینه‌های هنگفت. این عرف کار در جهان است و در حال حاضر در دنیا چهار یا پنج پیام‌رسان این خدمات را ارائه می‌دهند. بومی کردن این تکنولوژی در ایران قطعاً هم برای اقتصاد ما و هم برای سیستم کشور خوب است و تلاش‌هایی دارد می‌شود. کندی‌ها و قطعی‌هایی که شاهد هستیم بخشی به عدم تجربه ما برمی‌گردد و بخشی نیز به دلیل قدرت کم زیرساخت‌های ما نسبت به خارج از کشور است. که این مسائل را باید به تدریج ارتقاء دهیم. تا الان نیز بسیاری از این مشکلات را حل کرده‌ایم.

شما برای جذب مخاطب چه تلاش‌هایی کرده‌اید؟
تاکنون تقریباً هیچ تلاشی نکرده‌ایم. پیام‌رسان ما جز پیام‌رسان‌های حمایتی نبود و در رسانه‌ها اسمی از آن نبود. به دلیل شباهت ما به تلگرام مخاطب استقبال کرد و مسوولان نیز ما را در پیام‌رسان‌های حمایتی آوردند. استراتژی ما این بود که شبیه به تلگرام باشیم و مخاطب همان امکاناتی که در تلگرام داشته را دارا باشد.

مهم‌ترین اقدامات شما برای ارتقای پیام‌رسان ایتا تاکنون چه بوده و در آینده چه برنامه‌هایی دارید؟
در حال حاضر در حال اضافه کردن قابلیت ابرگروه هستیم. محدودیت افراد در گروه‌ها را از بین خواهیم برد و یا محدودیت را خیلی کم خواهیم کرد. ابرگروه قابلیت خیلی مهمی است. قابلیت‌های دیگر هم مثل بات‌ها و ... به مرور اضافه خواهد شد. خدمات بومی مثل پرداخت و ... نیز در آینده در دستور کارمان است.

بحث حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی که اخیراً مطرح است، مثل بحث وام پنج میلیاردی یا ... تا چه اندازه در عمل محقق شده است؟
بخشی در جریان است و بخشی کارایی ندارد.  دادن وام طول می‌کشد و کسانی که از قدیم در این زمینه اقدام کرده‌اند وام را دریافت کرده‌اند. ما در این زمینه اقدامی نکردیم. چون تازه جزو پیام‌رسان‌های حمایتی شده‌ایم.
پهنای باند را هم داده‌اند. رَک را هم داده‌اند اما در دیتاسنتری که برای ما فعلاً کارایی ندارد. قول‌هایی هم درباره پردازش سرور داده‌اند که به صورت اجاره و موقت بدهند که هنوز محقق نشده است. یکی از دلایل محقق نشدن هم مقتضیات زمان‌بر اداری کشور ماست.

دولت تاکنون به پیام‌رسان شما چه کمک‌هایی کرده است؟
در زیرساخت‌ها از جهت پهنای باند خیلی با ما راه آمدند و جای تشکر دارد. در بحث‌های پردازش کمکی تا الان نکرده‌اند. قول دادند که مقداری سرور در حد 10 یا 15 عدد به صورت اجاره‌ای به ما بدهند که هنوز محقق نشده است. بیش از این کمک خاصی نبوده است.
ما به‌عنوان یک شرکت خصوصی توقع آن چنانی از دولت نداریم.  معتقدم این که دولت بیاید یک سخت‌افزار رایگان در اختیار ما بگذارد بی‌معنی است مگر این که دولت به‌عنوان یک امر ملی در این زمینه سرمایه‌گذاری هنگفتی انجام بدهد و پول بیت‌المال را در این زمینه شریک کند. وگرنه پول بلاعوض دادن به شرکت‌های خصوصی بی‌معناست. چون بیت‌المال است. البته ما موافقیم که دولت پای کار بیاید و کل زیر ساخت را تأمین کند.
در این صورت ما پیام‌رسانمان را در اختیار می‌گذاریم تا یک تعامل خصوصی- دولتی را ایجاد کنیم. بالاخره پیام‌رسان برای دولت هم می‌تواند درآمدزا باشد. اما تاکنون پیشنهادی در این جهت نداشته‌ایم.
حتی دولت می‌تواند یک یا دو پیام‌رسان را کلاً خریداری کند و در ادامه درصدی از سهام پیام‌رسان خودش را در بورس ارائه کند. مثل سایر شرکت‌ها.

دولت اعلام کرد که از پنج پیام‌رسان حمایت می‌کند. اما نام پیام‌رسان شما در این بین نیست. علت چیست؟
یک علت این است که ما دیرتر به این عرصه ورود کردیم. این پیام‌رسان‌ها از ماه‌ها پیش در این زمینه اقدام کردند و دولت هم بررسی‌های لازم را انجام داد و تصمیم گرفت به آنها وام بدهد. اما پیام‌رسان ما چند هفته قبل از سال جدید رونمایی و عرضه شد.
اما قبل از این جزو حمایتی‌ها نبودیم. علت دیگر هم این است که باید مدتی می‌گذشت تا خودمان را ثابت کنیم. وقتی مخاطب ما به بالای یک میلیون نفر رسید مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد که پیام‌رسان ایتا نیز جزو پیام‌رسان‌های مورد حمایت است. در حال حاضر ما جزو حمایتی‌ها هستیم و رسماً هم اعلام کرده‌اند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۵۶۰۱۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی

فرارو-لیز بوکار؛ متخصصی برجسته در حوزه اخلاق دینی و استاد دین در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون است. بوکار به دلیل آثارش برنده جایزه نیز شده است. آثار نوشتاری، تدریس و سخنرانی‌های عمومی او طیف گسترده‌ای از موضوعات را پوشش می‌دهند از جراحی تغییر جنسیت گرفته تا سیاست لباس‌های مذهبی، اما عموما بر این تمرکز دارد که چگونه درک عمیق‌تر تفاوت مذهبی می‌تواند حس ما را از درست و خوب بودن تغییر دهد. تازه‌ترین کتاب او تحت عنوان "دزدیدن دین من: نه فقط هر گونه تملک فرهنگی" است. او در آن کتاب معضلات اخلاقی شکل آشفته تصاحب فرهنگی را باز می‌کند: وام گرفتن از آموزه‌های مذهبی، مناسک، و لباس به دلایل سیاسی، اقتصادی و درمانی. او حجاب را یک علاقه فمینیستی و نمادی از اتحاد مسلمانان قلمداد می‌کند. او حجاب را گونه‌ای از انواع لباس‌های فرهنگی قلمداد کرده که حتی می‌تواند تبدیل به مُد شود.

به گزارش فرارو به نقل از کانورسیشن، از کودکی به ما گفته می‌شود که صبر یک فضیلت است و چیز‌های خوبی نصیب افراد صبور خواهد شد. بنابراین، بسیاری از ما روی پرورش صبر کار می‌کنیم. این عمل اغلب با یادگیری منتظر ماندن برای نوبت با یک اسباب بازی مورد علاقه در دوران کودکی آغاز می‌شود. در بزرگسالی تلاش می‌کنیم با صف‌های طولانی در بخش وسایل نقلیه موتوری یا در مورد سرعت کُند تغییرات سیاسی صبور باقی بمانیم.

در روایات دینی صبر بیش از حد انتظار و یا حتی بیش از تحمل سختی است. اما این بیش‌تر بودن صبر چیست و چگونه صبور بودن از ما انسان‌های بهتری می‌سازد؟

نوشته‌های "ابوحامد غزالی" متفکر ایرانی مسلمان دوره قرون وسطی می‌تواند به ما بینشی ارائه دهد یا به ما کمک کند تا بفهمیم چرا باید صبر و شکیبایی را تمرین کرده و هم چنین به ما در زمانی که نیازی نیست صبور باشیم خواهد گفت.

غزالی که بود؟

غزالی که در سال ۱۰۵۸ میلادی در ایران متولد شد به عنوان یک فقیه، فیلسوف و متکلم مورد احترام بود. او برای دفاع از اسلام به نقاطی مانند بغداد و بیت المقدس سفر کرد و استدلال نمود که بین عقل و وحی تضادی وجود ندارد. به طور خاص او به دلیل تطبیق فلسفه ارسطو که احتمالا آن را با ترجمه عربی خوانده بود با الهیات اسلامی شهرت داشت. غزالی نویسنده‌ای پرکار بود و یکی از مهم‌ترین آثار او "احیاء علوم دینی" یا "احیاء العلوم الدین" راهنمای عملی برای داشتن زندگی اخلاقی مسلمان است. این اثر در مجموع از چهل جلد تشکیل شده که در چهار بخش هر کتاب تنظیم شده است. بخش اول به شعائر اسلامی می‌پردازد. بخش دوم به آداب و رسوم محلی بخش سوم به رذائلی که باید از آن‌ها اجتناب ورزید و بخش چهارم به فضائلی می‌پردازد که باید برای آن تلاش کرد. بحث غزالی از صبر در جلد سی و دوم از بخش چهارم "درباره صبر و شُکر" یا گکتاب الصبر والشکر" آمده است.

او صبر را به عنوان یک ویژگی اساسی انسانی توصیف می‌کند که برای دستیابی به اهداف ارزش محور بسیار مهم است و البته هشداری را برای زمانی که نیاز به بی صبری وجود دارد ارائه می‌دهد.

صبر چیست؟

به گفته غزالی انسان‌ها دارای انگیزه‌های رقابتی هستند: انگیزه دین و انگیزه میل و هوی و هوس. زندگی عرصه مبارزه بین این دو انگیزه است که او آن را با استعاره نبرد توصیف می‌کند: "حمایت از انگیزه مذهبی از جانب فرشتگان است که سپاهیان خدا را تقویت می‌کنند در حالی که حمایت از انگیزه میل و هوی و هوس از جانب شیاطین است که دشمنان خداوند را تقویت می‌کنند. میزان صبر ما چیزی است که تعیین می‌کند چه کسی برنده نبرد است".

غزالی می‌گوید: "اگر فردی ثابت قدم بماند تا انگیزه دینی پیروز شود سپاهیان خدا پیروز می‌شوند و او به سپاه صابرین می‌پیوندد، اما اگر سست شود تا هوی و هوس بر او غلبه کند به پیروان شیاطین می‌پیوندد". به عبارت دیگر، برای غزالی صبر عامل تعیین کننده‌ای است که نشان می‌دهد آیا ما از تمامی ظرفیت بالقوه انسانی خود برای زندگی اخلاقی استفاده می‌کنیم یا خیر.

صبر، ارزش‌ها و اهداف

از نظر غزالی برای مسلمان خوب بودن نیز صبر لازم است. اما درک او از چگونگی کارکرد صبر بر یک نظریه اخلاقی استوار است و می‌تواند خارج از جهان بینی صریحا اسلامی آن به کار رود.

همه چیز با تعهد به ارزش‌های اصلی آغاز می‌شود. برای مسلمانی مانند غزالی این ارزش‌ها برآمده از سنت و جامعه اسلامی یا "امت" آگاه است و شامل مواردی مانند عدالت و رحمت می‌شود. این ارزش‌های خاص ممکن است به طور جهانی قابل اجرا باشند یا ممکن است مجموعه دیگری از ارزش‌ها را نیز داشته باشید که برای شما مهم هستند برای مثال، تعهد به عدالت اجتماعی، یا دوست خوب بودن یا دروغ نگفتن.

زیستن به به گونه‌ای که با این ارزش‌های اصلی سازگار باشد چیزی است که زندگی اخلاقی به آن می‌پردازد. صبر به گفته غزالی این است که چگونه ما دائما مطمئن می‌شویم که اقدامات مان در خدمت این هدف است. این بدان معناست که صبر فقط تحمل درد ناشی از عصبانیت یک کودک نوپا نیست.

تحمل آن درد با هدفی صورت می‌گیرد. کاربرد موفقیت آمیز صبر نه با میزان رنجی که تحمل می‌کنیم، بلکه با پیشرفت ما به سمت یک هدف خاص مانند تربیت کودکی سالم و شاد که در نهایت می‌تواند احساسات خود را تنظیم کند سنجیده می‌شود. در درک غزالی از صبر همه ما به آن نیاز داریم تا زمانی که همه چیز بر وفق مراد ما نیست به اصول و ایده‌های اصلی خود متعهد باقی بمانیم.

هنگامی که به بی صبری نیاز است

یکی از انتقادات به ایده صبر آن است که می‌تواند منجر به انفعال شود یا برای خاموش کردن گلایه موجه بکار برده شود. برای مثال، "جولیوس فلمینگ" محقق مطالعات آفریقایی در کتاب خود با عنوان "صبر سیاه" به اهمیت "خودداری رادیکال از صبر کردن" در شرایط نژادپرستی سیستمیک می‌پردازد. مسلما انواعی از بی عدالتی‌ها و رنج‌ها در دنیا وجود دارند که نباید با آرامش آن‌ها را تحمل کنیم. غزالی علیرغم تعهدش به اهمیت صبر در زندگی اخلاقی جایی نیز برای بی تابی و عدم صبر کردن در نظر می‌گیرد. او می‌نویسد:"در مواردی که صبر ضرر به همراه دارد صبر کردن حرام است مانند شاهد بودن بریدن دست یک پسر بدن و ساکت ماندن".

این موارد نمونه‌هایی از آسیب به خود یا عزیزان است، اما آیا می‌توان ضرورت صبر نکردن را به آسیب‌های اجتماعی مانند نژادپرستی سیستماتیک یا فقر نیز تعمیم داد؟ همان گونه که برخی از دانشمندان علوم  قرآنی استدلال کرده اند صبر واقعی گاهی نیاز به عمل دارد. غزالی می‌نویسد:"به خاطر این که صبر نیمی از ایمان است تصور نکنید که همه جا ستودنی است. آن چه مورد نظر است انواع خاصی از صبر است". به طور خلاصه همه نوع صبری خوب نیست تنها صبری که در خدمت اهداف درست باشد کلید زندگی اخلاقی است. این سوال که کدام اهداف درست هستند پرسشی است که همه ما باید برای خود به آن پاسخ دهیم.

دیگر خبرها

  • پیام لیبرمن به سیاستمداران اسرائیلی: ساکت باشید
  • انگلیس قصد دارد ارتش خود را با موشکهای ساخت داخلی مجهز کند
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی
  • پویش مجازی «خاطره ای از معلمم» در البرز اجرا می‌شود
  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • پیام مدیر حوزه علمیه یزد در پی درگذشت والده شهیدان نیرنگ (حق شناس)
  • وزیر ارتباطات: معافیت مالیاتی کسب و کارهایی که از سکوهای داخلی استفاده کنند
  • سه نکته برای آموختن درباره صبر و عدم صبر از غزالی